Sunday 30 June 2013

Cosmetics for different ways: Animal Testing

Ako som vám už písala v minulých článkoch, rozhodla som sa písať články do témy ,,Kozmetika na rôzne spôsoby." Dnes som si pre vás po dlhšom preštudovaní pripravila niečo o testovaní kozmetiky na zvieratách, ktoré firmy to prevádzkujú, ktoré nie a ako sa to vlastne dá zistiť.

Možno niektorí  z vás majú záujem o nakupovanie s čistým svedomím, niektorí možno nie. Tí čo áno, sa tu možno dozvedia nové veci, tí čo nie, nech pokojne rozprúdia diskusiu pretože každý názor je cenný :) V každom prípade ja patrím medzi ľudí, ktorí sú radi keď vedia čo kupujú. Nedávno som sa v DM drogérii zastavila pri regáloch s kozmetikou značky Alverde. Nikdy som jej nijako zvlášť nevenovala pozornosť, až do chvíle kým ma na túto kozmetiku neupozornila jedna moja známa vegánka. Vravela,že táto kozmetika zaručene netestuje na zvieratách. Zaujímalo ma ako vie, že to je pravda veď každý si môže napísať na stránku netestujeme na  zvieratách. Ale opak môže a často je pravdou.

-Ako zistím či daná kozmetická značka netestuje na zvieratách?
Je niekoľko spôsobov ako to zistiť. Prvý a podľa mňa najúčinnejší je podľa symbolov certifikátov.
Prvé logo je skákajúci králik, symbol HCS a HHPS.
HCS- Human Cosmetics Standard-týkajúce sa kozmetiky a toaletných produktov (toaletné vody...), HHPS-Humane Household Product Standard-týkajúce sa prostriedkov do domácnosti (pracie prášky...)



Druhým symbolom je opäť zajac tentokrát s ružovými uškami. Je to označenie organizácie PETA, PETA Cruelty Free, ktorá zaručuje, že výrobky neboli testované na zvieratách.


V poradí tretím symbolom je kvietok, symbol Vegan Society. Tento symbol nám hovorí o tom, že výrobok nielenže nebol testovaný na zvieratách, ale tiež neobsahuje žiadne živočíšne súčasti, ani iné suroviny získané chovom (med,včelí vosk, mlieko..). 
Toto boli ukážky certifikátov,ktoré vyslovene označujú, že výrobky nie sú testované na zvieratách. Ďalšie symboly,ktoré vám dnes ukážem označujú prírodnú kozmetiku. Pravá prírodná kozmetika by nemala byť testovaná na zvieratách a ani by v nej nemali byť použité žiadne látky testované na zvieratách či živočísne produkty pretože potom by sme ju nemohli nazývať prírodnou kozmetikou. Prírodná kozmetika by mala byť výlučne robená z rastlín a samozrejme netestovaná na zvieratách.
Asi najznámejší a podľa mňa najdôveryhodnejší certifikát označujúci bio/prírodnú kozmetiku je nemecký certifikát BDIH,ktorý pôvodne platil len v Nemecku. Kozmetika s BDIH označením zaručuje:
- že je vyrobená z najčistejších prírodných surovín z biologického poľnohospodárstva alebo z kontrolovaného zberu vo voľnej prírode.
-že neobsahuje vazelínu, parafín a iné ropné produkty/látky
-že zber surovín prebieha bez zaťaženia životného prostredia
-že výrobok neobsahuje farbivá,parfémy, konzervačné látky
-že konečný výrobok a jeho jednotlivé zložky neboli testované na zvieratách 


Týmto symbolom sa môj sprievodca certifikátmi končí a nastupuje spôsob zistenia číslo 2. Zisťovanie pomocou PETA zoznamu testujúcich a netestujúcich značiek. 
Tento spôsob je trošku hektický, pretože veľa ,,slovenských" značiek sa nevyskytuje ani v jednom ani v druhom zozname. Preto neviem či testujú alebo nie ale vždy si poviem,že je to menšie zlo ako keby som tú značku našla v zozname testujúcich ako napríklad Garnier. 
Link na zoznam je TU.

A tretí a zároveň posledný spôsob, je takzvaný spôsob ,,menšie zlo". Ak kozmetika nebude mať žiadny z certifikátov a ani nebude v zozname testovaných, netestovaných, najlepšie čo urobíte je, že si kúpite prírodnú kozmetiku. Overenú, kvalitnú prírodnú kozmetiku. Je tu oveľa menšie riziko, že bola testovaná na zvieratách ako pri hocakých iných značkách, ktoré hoc majú smiešny nápis netestujeme na zvieratách, ale nemajú nič na potvrdenie dokonca ani to či sú bio/prírodná kozmetika či nie. 

Viem, že je ťažké nájsť v slovenských/českých obchodoch kozmetiku, ktorá nebude testovať na zvieratách alebo bude mať jeden z týchto certifikátov. Taktiež si určite niektorí ,, I don't care" ľudia povedia, že načo budú preplácať alebo sa  prehrabovať kade tade po dajakú nezmyselnú kozmetiku so zajacom alebo kvietkom, keď  v bežných drogériách majú tony lacnej a ,,kvalitnej" kozmetiky. To čo teraz napíšem je venované všetkých ,,I don't care" ľuďom. Naozaj si myslíte, že značky ako Garnier, Loreal, Astor, Miss Sporty atď.sú kvalitné? Preto lebo majú nasadené nehorázne ceny a preto, že ich kupuje polovica populácie? To sa veľmi mýlite. Musím sa priznať, že aj môj kozmetický balíček obsahuje značky ako Garnier, Astor, Maybelline....ale snažím sa to obmedzovať, lebo naozaj som pochopila, že tieto kozmetické bludy vôbec nepomáhajú. Môžete si kúpiť tonu prípravkov na vyrážky, akné hocičo a stále vám to nepomôže...Prečo asi? Pretože títo výrobcovia do týchto svojich výrobkov pridajú čo najviac chemikálií. Je teda logické, že to potom treba otestovať na zvieratách veď čo keby sa niekomu náhodou z takého veľkého množstva umeliny a chémie niečo stalo?? Nie nerobte si starosti, oni sa neboja o vaše zdravie...Boja sa o svoje peňaženky.  Takže toľko k slávnym, známym, dokonalým a účinným značkám. 
Ako som spomínala na začiatku tohto odseku, je ťažké nájsť kozmetiku s certifikátmi hlavne čo sa miniatúrneho Slovenska týka. V Česku ešte ako tak. Preto vám tu hodím 3 typy.
Medzi moje favority u ktorých si v blízkej dobe budem zaobstarávať kozmetiku sú kvalitné a cenovo dostupné značky- Alverde,Manufaktura,Marks & Spencer.


Alverde som objavila vďaka mojej známej vegánke. Kozmetika, ktorá spadá pod sieť DM drogérii, doposiaľ neobjavená nie celkom docenená. Priznám sa, že skôr keď  som sa zastavovala skôr pri regáloch ako Nivea,Garnier,Rimmel som považovala kozmetiku Alverde za nejaký lacnú somarinu. Vôbec som ani len netušila, že je to prírodná kozmetika. Po kamoškinom odporúčaní som sa pozrela na túto kozmetiku zblízka. Ako prvé som si všimla že má vzadu kvietok- certifikát Vegan Society. Dosť ma to prekvapilo a tak som sa prizrela ešte bližšie. Práve som hľadala guľku do podpazušia a v košíku sa mi už jedna značky Nivea gúľala. Lenže potom som zbadala guľku tejto značky v 2 vôňach. Brusnicovo neviem aká a mango,papaya. Skúsila som tú mangovú, bola príjemná trošku silná, ale rozhodla som sa ju zobrať a Niveu odložiť späť na miesto. Musím povedať, že neľutujem! :) Podrobnejšia recenzia bude konkrétne na ten produkt v osobitnom článku, pretože tento by už bol príliš dlhý. Čo by som možno kozmetike Alverde vytkla sú vône. Vzhľadom na to, že to je čisto prírodná kozmetika, niektoré kvety voňajú naozaj hrozne. Často krát si z tejto kozmetiky práve pre ten prírodný ťažký smrad nevyberiem. Preto pri vyberaní produktov z tejto značky, dbajte o vôňu. Niektoré vôňe sú krásne a príjemné ako napríklad melónový telový sprej, ale niektoré napríklad z ruže alebo nechtíka či brusnice si určite neberte! Inak výrazne odporúčam hlavne čo sa ceny týka :) 



Manufaktura je česká prírodná kozmetika, ktorej pobočky môžete nájsť aj na Slovensku napr. v Košiciach,Nitre... Veľmi chvályhodné na tejto značke je, že vo výrobe používa národné české ingrediencie ako je napr. české pivo, moravské víno...Značka zaručuje, že výrobky nie sú testované na zvieratách (držitelia HCS), neobsahujú živočíšne produkty, farbivá, ropné produkty, alergény, uprednostňujú rastlinné oleje pred minerálnymi a snažia sa využívať čo najviac prírodna. Taktiež pri zakúpení dostanete ekologickú papierovú tašku, ktorá sa krásne hodí na darček, rovnako ako balenia ich výrobkov. 
Manufaktura ponúka produkty na ,,domáce kúpele", pívnu a vínnu kozmetiku,kozmetiku Mŕtveho mora,ktorú veľmi odporúčam, detskú kozmetiku, Mojito kozmetiku a. i. . Taktiež ponúkajú limitované edície, momentálne beží Marhuľová edícia :) Každý si tam príde na svoje dokonca aj čo sa kúpeľnových doplnkov týka, ktoré sú viac než rozkošné a na darčeky dokonalé. Ceny nie sú úplne nízke, ale zase ani šialene vysoké, myslím že sa to dá zvládnuť. Ja osobne chcem toto leto navštíviť Košice a vybrať si nejaké telové mlieko alebo čosi na vlasy z edície Mŕtveho mora, ktorú už mám odskúšanú. Nevýhodou tejto kozmetiky možno je, že neponúka bohužiaľ dekoratívnu kozmetiku, no vyššie spomínaná Alverde áno :)


S kozmetikou Marks&Spencer mám skúsenosti len čo sa týka tela. Mám od nich telové maslá a sprchové krémy. Disponujú však aj dekoratívnou kozmetikou, ktorú by som chcela vyskúšať. Sú držiteľmi HCS certifikátu, čo znamená, že netestujú na zvieratách. Ich výrobky sú väčšinou s veľmi príjemnými vôňami. Ja mám od nich telové maslá s vôňami kokosu, limetky a orechov a musím povedať, že sú úžasné. Podobne ako manufaktura aj oni majú kozmetiku (aspoň nedekoratívnu) balenú vo veľmi pekných krabičkách či nádobách, vhodné na darčeky. Aj keď ma zabijete neviem vám povedať, ako sú na tom cenovo pretože môj najbližší M&S je v Košiciach a nechodím tam každý deň. Ale tiež si myslím aj keď nechcem kecať, že to nebudú nejaké úplne nehorázne ceny. Vytknúť zatiaľ tejto kozmetike nemôžem nič lebo s tými zopár produktami som spokojná :)

Iné známe značky netestujúce na zvieratách: Yves Rocher, Freeman,Sanoflore,Lush...

Blížime sa pre niekoho konečne ku koncu tohto článku. Chcela by som vám ešte povedať, že v EU platí zákaz testovania konečných výrobkov na zvieratách čo však nezaručuje, že jednotlivé časti a ingrediencie neboli na zvieratách testované,preto vznikol tento článok. Čo už vôbec,ale vôbec nerobte je,že si kúpite čínsku kozmetiku. Tam tento zákaz neplatí vôbec.
A ku úplnému koncu vám chcem odkázať, že ak už nedbáte o zvieratá dbajte aspoň o seba! Zakúpením prírodnej kozmetiky alebo certifikovanej kozmetiky nepomôžete len zvieratám,ale predovšetkým SEBE! Pretože verte či nie niektoré prípravky na pleť napríklad z Manufaktury môžu a často aj sú oveľa účinnejšie ako od značiek typu Garnier,Nivea...
Týmto článkom som nechcela nikomu túto kozmetiku nanútiť ani prikázať aby ste teraz všetko čo máte doma vyhodili lebo to bolo testované na zvieratách a tiež vám nekážem aby ste už nikdy nekúpili produkt od bežných drogériových značiek.Sama dobre viem, aké ťažké je nájsť na Slovensku aspoň dôveryhodnú prírodnú kozmetiku, nie to ešte s certifikátom. Týmto článkom vás však prosím aby ste obmedzili kúpu testovaných produktov ako sa len dá a nedávali peniaze ľuďom, ktorí sa vôbec nestarajú o vaše zdravie ani o zdravie zvierat.


Čo si myslíte o testovaní kozmetiky na zvieratách?
Poznáte značky ako Alverde,Manufaktura alebo M&S, poprípade iné netestujúce značky?
Pomohol vám tento článok, dozvedeli ste sa niečo nového?



No comments:

Post a Comment